Οι αδικίες του νέου συστήματος πρόσβασης στα πανεπιστήμια, του Νεκτάριου Χατζάκη - Το Ιστολόγιο μας - ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ "ΑΤΟΜΟ"

Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού:

Οι αδικίες του νέου συστήματος πρόσβασης στα πανεπιστήμια, του Νεκτάριου Χατζάκη

Δημοσιεύθηκε από Διεύθυνση σε Νέα · 23/7/2014 17:30:41

Μια νέα απόδειξη της έλλειψης προγραμματισμού και κυρίως σεβασμού απέναντι στην αγωνία χιλιάδων μαθητών και των γονιών τους για τις σπουδές τους αποτελεί το νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια που θα τεθεί σε εφαρμογή από τη μεθεπόμενη χρονιά, 2015 - 2016.
Μελετώντας το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση διαπίστωσα μια σειρά από αστοχίες, κενά, ασάφειες και αδικίες, σε σχέση με τα ισχύοντα για τους έως τώρα υποψηφίους.
Πιο συγκεκριμένα, περιορίζεται τραγικά το εύρος επιλογών σχολών, ειδικά για τους μαθητές που θα επιλέξουν το 1ο Επιστημονικό Πεδίο (Ανθρωπιστικών Σπουδών) και το 5ο Επιστημονικό Πεδίο (Παιδαγωγικών Επιστημών). Με το παλαιό σύστημα ένας υποψήφιος είχε τη δυνατότητα να εισαχθεί είτε στις σχολές της Νομικής, της Φιλολογίας, της Ψυχολογίας είτε σε μια Παιδαγωγική Σχολή. Τώρα οι υποψήφιοι υποχρεὠνονται να επιλέξουν συγκεκριμένη ομάδα σχολών ουσιαστικά από την αρχή της Β΄ Λυκείου, σε μια ηλικία κατά την οποία πολλά παιδιά δεν έχουν κατασταλάξει στις επιλογές τους. Υπενθυμίζεται ότι το ισχύον σύστημα δίνει αυτή τη δυνατότητα στο τέλος της Γ' Λυκείου και μετά το πέρας των Πανελληνίων Εξετάσεων, όταν οι μαθητές γνωρίζουν τους βαθμούς τους και είναι δύο χρόνια μεγαλύτεροι.
Για του λόγου το αληθές ας υποθέσουμε ότι ένας μαθητής της Β΄ Λυκείου έχει καστασταλάξει στην επιλογή των Παιδαγωγικών Σχολών. Με το νέο λοιπόν σύστημα αυτός ο μαθητής θα κληθεί να διδαχθεί στη Β΄Λυκείου μαθήματα Κατεύθυνσης (π.χ. Αρχαία στη μία κατεύθυνση ή Φυσική και Μαθηματικά στην άλλη) που δε θα τα χρησιμοποιήσει στην Γ' Λυκείου. Μιλάμε για μαθήματα Κατεύθυνσης με ύλη πολλή, εξειδικευμένη και δύσκολη στην κατανόησή της (για την οποία προφανώς θα χρειαστεί εντατικά φροντιστήρια).
Έτσι ένας μαθητής που θέλει να σπουδάσει στις Παιδαγωγικές Σχολές θα δώσει εξετάσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα, στα Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής (διαφορετικό μάθημα από τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης της Β' Λυκείου), Αρχές Φυσικών Επιστημών (διαφορετικό μάθημα από τη Φυσική ) και Ιστορία (αδιάφορο αν έκανε Αρχαία Κατεύθυνσης στη Β' Λυκείου). Με απλά λόγια : στη Β' Λυκείου διδάσκεσαι απαιτητικά μαθήματα, που δε θα συναντήσεις στην Γ' τάξη. Τζάμπα κόπος, χρήμα και χρόνος.
Ας πάμε σε άλλη περίπτωση. Η παλιά θεωρητική κατεύθυνση με τις ήδη περιορισμένες επιλογές κατακερματίζεται με το νέο σύστημα σε 3 επιστημονικά πεδία. Αυτός που θέλει να σπουδάσει Ψυχολογία (παρεμπιπτόντως πουθενά δεν αναφέρεται ξεκάθαρα σε ποιο Επιστημονικό Πεδίο ανήκει, όπως και πολλές άλλες σχολές) πρέπει να ακολουθήσει - υποθέτουμε - το 4ο Επιστημονικό Πεδίο (Οικονομικών, Πολιτικών και Κοινωνικών Σπουδών). Αν θέλει όμως ως δεύτερη επιλογή Σχολές Ειδικής Αγωγής ή Προσχολικής Εκπαίδευσης (σχολές παρεμφερείς με την Ψυχολογία), δεν έχει αυτή τη δυνατότητα, γιατί αυτές ανήκουν στο 5ο Επιστημονικό Πεδίο (Παιδαγωγικών Σπουδών).
Αν πάλι δηλώσει το 5ο Πεδίο, δεν μπορεί να δηλώσει π.χ. Αγγλική Φιλολογία γιατί αυτή ανήκει στο 1ο Πεδίο (Ανθρωπιστικών Σπουδών), λες και οι Φιλολογίες δεν έχουν παιδαγωγικό περιεχόμενο. Είναι δυνατόν επιστήμες παιδαγωγικές, ανθρωπιστικές και κοινωνικές, που η μια είναι υποκατηγορία της άλλης, να διαχωρίζονται ; Υπενθυμίζεται ότι κανένα από τα έως τώρα συστήματα πρόσβασης δε στερούσε από τους μαθητές αυτήν τη δυνατότητα.
Και αν ακόμα υποτεθεί ότι δίνεται η δυνατότητα πρόσβασης σε μια Σχολή από διαφορετικά πεδία (π.χ. για την Ψυχολογία από το το 1ο και 4ο), θα συμβεί το εξής παράλογο (το περιγράψαμε και παραπάνω) : να επιλέξει ο μαθητής την κατεύθυνση των Ανθρωπιστικών Σπουδών και να κάνει Αρχαία Κατεύθυνσης στη Β΄Λυκείου, αλλά στην Γ΄ Λυκείου να επιλέξει το 4ο Πεδίο (Κοινωνικών Επιστημών) χωρίς καθόλου Αρχαία αλλά με Μαθηματικά 8 ώρες την εβδομάδα. Ξανά το ίδιο συμπέρασμα : τζάμπα διάβασμα, κόπος χρήμα, ελλιπής προετοιμασία.
Άλλο παράλογο του συστήματος : αν κάποιος υποψήφιος επιθυμεί το τμήμα Βιολογίας, μπορεί να εισαχθεί σε αυτό από το 2ο Πεδίο ( Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών) όπου δε συμπεριλαμβάνεται η Βιολογία, η οποία όμως υπάρχει ως μάθημα κατεύθυνσης 8 (!) ωρών στο 3ο Πεδίο ( Επιστήμες Υγείας) ...
Και κάτι τελευταίο για τους συνάδελφους φιλολόγους. Οι φιλολογικές ώρες της Γ' Λυκείου θα συρρικνωθούν και δε θα αυξηθούν όπως εσφαλμένα νομίζεται. Γιατί ναι μεν οι ώρες διδασκαλίας αυξάνονται (Αρχαία 10, Λατινικά 4, Ιστορία 6), θα μειωθούν όμως δραματικά οι μαθητές που θα πηγαίνουν στο 1ο Πεδίο (την παλιά Θεωρητική), από τη στιγμή που της στερούν δημοφιλείς Σχολές (Παιδαγωγικά, Ψυχολογία, Κοινωνικές Επιστήμες, Λογοθεραπεία).
Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει άμεσα να ξεκαθαρίσει τις πολλές ασάφειες του νέου συστήματος πρόσβασης στα Πανεπιστήμια και να διορθώσει τις αδικίες που δημιουργούνται. Δεν μπορεί ένα 16χρονο παιδί να καλείται να επιλέξει από την αρχή της Β' Λυκείου τη Σχολή επιλογής του, είναι πολύ νωρίς. Δεν είναι δίκαιο επίσης να έχει τόσο περιορισμένη δυνατότητα στον αριθμό των επιλογών του.
Όπως όμως αποδείχτηκε και με την Τράπεζα Θεμάτων της Α' Λυκείου και τις συνεχείς αλλαγές στον τρόπο προαγωγής των μαθητών, πρώτα γίνονται τα παιδιά μας πειραματόζωα και μετά τρέχουν οι υπεύθυνοι να διορθώσουν ελάχιστα από τα λάθη που οι ίδιοι προκάλεσαν.
Ζητώ μεγαλύτερη ευαισθησία και σεβασμό από τους υπεύθυνους. Αυτό τουλάχιστον δεν απαιτεί χρήματα ...
Νεκτάριος Χατζάκης, φιλόλογος


Πηγή: http://www.alfavita.gr/




Δεν υπάρχουν σχόλια

 
Κατηγορίες
Δημοσιεύσεις ανά Μήνα

ημερολογιο

Ο Καιρός στη Σάμο

Βρείτε μας στο Facebook
Ακολουθήστε μας στο Twitter
Βρείτε μας στο Google+
Web hosting by ip.gr
Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού